Doe alles aan de kant, hier begint de quiz!

START

Over slaap

De Slaap Lekker Quizzz gedaan? Dan ontvang je binnenkort op school een leuke beloning; een slaapzak voor je mobiel! En dan laten wij je direct ook weten wat de resultaten zijn van de antwoorden die iedereen gegeven heeft.

Waarom geven we je een slaapzak voor je mobiel? Omdat niet alleen jij je voldoende moet opladen. Bedtijd betekent ook dat je je mobieltje met rust moet laten. Door vlak voor slapen nog op een beeldscherm bezig te zijn, blijven je hersenen actief. Zo kom je moeilijker in slaap of blijf je alert door geluidjes van je mobiel. Stop je mobiel dus in zijn slaapzakje en leg hem buiten je slaapkamer.

Nog meer slaaptips:
  • VASTE BEDTIJDEN
    Hou vaste bedtijden aan, ook in het weekend. Je slaapt beter als je elke dag op dezelfde tijd opstaat en gaat slapen.

  • VOLDOENDE SLAAP
    Zorg voor voldoende slaap. Dat is belangrijk om tot rust te komen en om goed te groeien. Kinderen van 4-12 jaar hebben tussen de 9 en 11 uur slaap nodig per dag, een volwassene gemiddeld 7 tot 9 uur slaap per dag.

  • GEEN BEELDSCHERM
    Kijk een uur voor het slapengaan niet meer naar een beeldscherm. Houd de slaapkamer beeldschermvrij.

  • RUST IN DE AVOND
    Rust helpt om makkelijker in slaap te vallen. Begin een uur voor bedtijd met rustige activiteiten. Ga dan niet meer sporten, gamen of wilde spelletjes doen. Maar lees een boek, luister naar muziek of neem nog even de dag door.

  • DONKERE SLAAPKAMER
    Zorg voor een rustige, donkere slaapkamer waar het niet al te warm is. Frisse lucht en temperatuur van rond de 18 graden zorgen voor een goede slaap. Warme handen en voeten zorgen ervoor dat je makkelijker in slaap valt.
Meer weten?
Kijk dan naar dit filmpje over slaap van JOGG in samenwerking met de GGD NOG:


Voor meer informatie over een gezonde leefstijl kan je contact opnemen met de JOGG-organisatie in jouw gemeente. De contactgegevens staan bij ‘Over JOGG Noord-Veluwe’.

Heb je vragen over slaap of zoek je oplossingen voor slaapproblemen, dan kan je contact opnemen met jouw huisarts. Indien nodig kan de huisarts je doorverwijzen naar een slaaptherapeut in jouw gemeente.

Oeps..



Helaas is jouw scherm te klein om deze quiz te doen. Je doet de quiz het beste op een tablet, laptop of computer.